Články

MAS Broumovsko+: Nebojte se u nás žádat

MAS Broumovsko+

Jak vznikal web a nová vizuální identita MAS Broumovsko+.

Výchozí situace

Místní akční skupina Broumovsko+ (zkratka MAS) je organizace, která pomáhá rozvoji regionu, nejčastěji zprostředkováním dotací z EU. Protože zná potřeby lidí v daném místě, může nasměrovat pomoc do těch oblastí, které to nejvíce potřebují.

Hana Colby z MAS Broumovsko+ mě oslovila s tímto zadáním: „Potřebujeme nový web, ale nevíme, jak na to.“ Na úvodním skypu jsem se rámcově zorientoval v situaci a na základě toho jsem navrhl program workshopu. To jsem ještě nevěděl, že budu nakonec web dělat já. Hledal jsem nejprve řešení dané situace.

Úvodní fakta byla asi tato:

  • „Na webu nikdo nic nenajde a nepochopí.“
  • „Žadatelé většinou shání informace osobně.“
  • „Nevíme, jaké grafické výstupy budeme potřebovat.“
  • „Nakolik potřebujeme vlastní identitu?“
  • „Co potřebujeme do budoucna v propagaci dělat?“

Hmm... Tak jo, super, pojedu do Broumova!

Kreativní workshop v Broumově

  • Cíle workshopu:
    • Formulovat zadání pro tvorbu webu
    • Vytvořit strukturu webu
    • Ujasnit si další kroky v propagaci obecně
  • Délka workshopu: 1,5 dne = 3 bloky po 3 hodinách
  • Účast: František Eliáš & Tým MAS Broumovsko+
  • Místo: inspirující prostředí Broumovska, zajímaví lidé, příjemná atmosféra

Začínám vždycky workshopem. Pomůže zorientovat se v tématu, pomůže sladit očekávání členů týmu, pomůže najít nejlepší nápady, pomůže ujasnit cestu, na které se všichni shodnou... No, prostě o workshopech bych mohl psát dlouho...

S takovým probuzením je radost začínat pracovní den

Inspirující prostředí broumovského kláštera

Na workshopu jsme společně vytvořili:

  • Strukturu webu
  • Zadání webu (cílové skupiny a jejich motivace, cíle webu, konkurence atd…)
  • Nápady a principy pro texty i grafiku
  • Harmonogram tvorby webu
  • Úkoly: CO-KDO-KDY

Kromě viditelných výstupů má workshop i přesahy do práce týmu. Něco k tomu píšu níže v části Nejlepší hláška.

Zadání je základ
Stará dobrá ruční práce
Tohle bude nový přehledný web

Následující kroky

  1. Tvorba obsahu – Tým MAS připravil obsah ve wordu, já jsem obsah vzal, strukturoval, přeformulovával, vytvořil klikací prototyp webu, znovu přeformulovával a upravoval na základě zpětné vazby od týmu a žadatelů (žadatelé jsou hlavní cílová skupina webu).
  2. Grafický design – Největší výzvou bylo doplnit stávající logo o nové grafické prvky, tak aby se organizace odlišila od ostatních místních organizací, které historicky používají stejné logo.
    • Klíčová byla nakonec barevnost – ke stávající modré jsme našli novou barvu okrově žlutou. Vychází z barevnosti typického broumovského statku. Tu pak doplnily hnědá a šedá.
  3. Webdesign – Největší výzvou bylo vyvážit informační sdělnost na jedné straně a vizuální atraktivitu na straně druhé. Výsledkem je přehledný výpis všech sekcí hned na homepage a pod tím prezentace jednotlivých sekcí – image fotka a stručný popis.
    V průběhu práce jsme zvažovali hodně různých variant jednotlivých stránek. Vždycky, když jsme nevěděli, jak dál, vrátili jsme se k obsahu sdělení a k zaměření na uživatele – a to nám ukázalo samo cestu.
    Texty jsou formulovány obyčejným jazykem se snahou o maximální srozumitelnost. Neděláme z MAS „cool brand“, ale spíš přátelskou a čitelnou organizaci.
  4. Programování – Dolaďování, ujasňování… Největší výzvou byla komunikace s anglicky mluvícím programátorem Andym a dojasňování kompetencí v rozběhnutém procesu (já, programátor, tým MAS). Takže zase tak trochu facilitace... Ale tím, že jsme za sebou s týmem MAS už měli něco společného, se komunikační problémy řešily mnohem líp.
  5. Spuštění – Hurá!
Analýza současného stavu značky
Hledání barevnosti

Zajímavé nápady, které vznikly na workshopu

  • Slovníček pojmů – Ukázalo se, že MAS používá velké množství zkratek, které jsou pro běžné žadatele nesrozumitelné. Tým pak pro web sepsal Slovníček zkratek a pojmů.
  • Piktogramy – Nápad použít piktogramy pro sekce jsem použil třeba i na novém rollupu. Podle stylu loga jsem namaloval nové piktogramy.
  • Zvonek na výzvu = deadline přijímání žádostí se blíží!

Nejlepší hláška

„Nekoušem, ale štěkáme,“ zaznělo v průběhu kreativní fáze workshopu.

Ukázalo se, že tým potřebuje dát jasně najevo hranice, kdy poskytuje konzultace a kdy potřebuje klid na práci. A taky, že žadatelům rádi pomůžou, ale určité věci budou hlídat jako pes, protože to vyžadují pravidla dotací.

Tohle přesně jsou přesahy, které mě baví. Vznikl z toho text do zápatí „Jsme tu pro vás!“ a také formulace „ordinačních hodin“ v kontaktu. Ale možná i uvědomění, že nemusíme dělat za žadatele všechno. Takových ujasnění „jak to vlastně chceme dělat“ tam bylo myslím více.


Velkým přínosem je hlavně ujasnění si, co od webu očekáváme, co vše chceme změnit, jak už fungovat nechceme, co chceme aby bylo obsahem webu. Přínosný byl také brainstorming a zapojení nás všech. Dalším velkým přínosem je ujasnění si kroků do budoucna a rozdělení úkolů.
Hana Colby, MAS Broumovsko+

Prohlédněte si...

Web: mas.broumovsko.cz

sekce Pro žadatele
Rollup
Návrh letáku

A kolik to stálo?

  • Workshop: 6.000 Kč
  • Vizuální styl: 8.000 Kč
  • Webdesign včetně formulace textů: 32.000 Kč
  • Administrace obsahu před spuštěním: 6.000 Kč
  • + Programování


p.s. Děkuji týmu MAS Broumovsko+ za příjemnou spolupráci, děkuji Andrew Colby za trpělivost při kódování.

←zpět na články